Als ich vor dem Tankausbau an der Zündung arbeitete, musste ich feststellen, dass der Lüfterriemen wieder locker ist. Der Riemen rutschte durch und der Lüfter drehte sehr langsam.
When I was working on the ignition before removing the tank, I noticed that the fan belt was loose again. The belt slipped through and the fan turned very slowly.
Nachdem ich den Riemen stärker gespannt habe, stoßt der Lüfter am oberen Kühlerschlauch an. Das bedeutet, dass sich der Riemen tatsächlich gelängt hat. Jetzt gibt es nur zwei Möglichkeiten. Entweder einen anderen Riemen montieren oder Platz schaffen. Leider fehlt mit die Erfahrung, wie wahrscheinlich es ist, dass ein richtig gekaufter Riemen zu lang ist. Darum entscheide ich mich die Lüfterflügel etwas zu kürzen. Da die Flügel schräg stehen und der Kühlerschlauch zum Motor runter führt, stoßt nur die hintere Ecke des Flügels am Schlauch an.
After I tighten the belt more, the fan hits the upper radiator hose. This means that the belt has actually lengthened. Now there are only two possibilities. Either mount another belt or make room. Unfortunately, I don't know how likely it is that a belt bought correctly is too long. Therefore I decide to shorten the fan blades a bit. Because the wings are slanted and the radiator hose leads down to the engine, only the back corner of the wing hits the hose.
Ich muss also nicht den Flügel über die komplette Breite kürzen. Das geht mit dem Schleifstein ganz schnell. Dabei habe ich festgestellt, dass Henry das Problem schon kannte. Die Ecken sind ab Werk schon etwas abgeflacht. Das bedeutet, dass das Problem mit der Längentoleranz des Riemens schon damals bekannt war.
So I don't have to shorten the wing over the whole width. This is done very quickly with the grindstone. I found out that Henry already knew the problem. The corners are already a little flattened at the factory. This means that the problem with the length tolerance of the belt was already known back then.
Now I ask myself the question what the problem is here. Is it a design flaw?
So what could be the problem here? In 104 years, many people may have tinkered with or changed the car. Maybe the fan or the belt tensioner is not original anymore and therefore the geometry is not correct anymore. But it is also possible that the dimensions, tolerance or quality of the fan belt do not match the specifications of that time. This is probably the problem.
That's why I reworked the fan brackets a bit.
But I also worked on the car today. The tank is painted and will be installed again tomorrow. I am curious if it is tight now.
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