Donnerstag, 7. Januar 2021
164. Tag - Ölverlust / Oil Leakage
Mittwoch, 6. Januar 2021
163. Tag - Etwas zuviel Aufmerksamkeit / A little too much attention
Vielleicht sind manche Menschen nicht bereit einem Model T in freier Wildbahn zu begegnen. Heute habe ich etwas verrücktes erlebt.
An einer Ampel wollte ich rechts abbiegen und hielt an der Kreuzung an um den entgegenkommenden Verkehr, den Linksabbieger, die Vorfahrt zu geben. Das zweite Auto meinte dann einfach anhalten zu müssen um mich freundlicherweise einfahren zu lassen. Natürlich ist niemand darauf vorbereitet, dass das vor einem fahrende Auto beim Abbiegen an der Ampel einfach auf der Kreuzung stoppt. Für das nachfolgende Auto war es schon knapp, für das vierte Auto hat es nicht mehr gereicht und fuhr auf das dritte Auto auf.
Maybe some people are not ready to meet a Model T in the wild. Today I experienced something crazy.
At a traffic light I wanted to turn right and stopped at the intersection to give the oncoming traffic, the left turners, the right of way. The second car then thought it simply had to stop to kindly let me enter. Of course, no one is prepared for the car in front of you to simply stop at the intersection when turning at the light. For the following car it was already close, for the fourth car it was not enough and drove on the third car.
Dienstag, 5. Januar 2021
162. Tag - Ein ganz normaler Tankstellenbesuch / A normal visit to a gas station
Ein ganz normaler Besuch der Tankstelle. Das meiste bekomme ich gar nicht mit, wenn ich in die Tanköffnung schaue, damit nichts überläuft. Aber der Wagen sieht alles.
A completely normal visit to the gas station. I don't even notice most of it when I look into the tank opening so that nothing overflows. But the car sees everything.
Montag, 4. Januar 2021
161. Tag - Supermarkt / Supermarket
When I visited the supermarket today, I parked at the far corner of the parking lot. There I was closer to the machine where you can return the empty drink bottle. Nevertheless, people still walked there to look at the car.
But the background is interesting. Even for my home village, a backyard with geese is somewhat unusual.
This almost looks like 1916. Let's see if you can edit the image a bit more.
Sonntag, 3. Januar 2021
160. Tag - Cowl lamp vs. bright LED light
Die LED Tageslichter der modernen Autos haben die Wahrnehmung der Verkehrsteilnehmer geändert. Obwohl es noch hell genug ist, signalisieren entgegenkommende Autos mit der Lichthupe, dass man noch kein Licht eingeschaltet hat. Irgendwie habe ich auch den Eindruck, dass die Welt dunkler wirkt, wenn man von dem extrem hellen LED Licht der Autos geblendet wird. Sobald keine Autos mehr entgegen kommen wird es wieder heller.
Heute habe ich ein Test gemacht und ausprobiert, ob das Pedroleum Stadtlicht des Model Ts den LED Lichtern etwas entgegensetzen kann.
Ja es funktioniert. Obwohl ich die letzten Kilometer schon in die Dämmerung gefahren bin, hat niemand die Lichthupe betätigt. :-)
Samstag, 2. Januar 2021
159. Tag - Grammophon in Model T
Lasst es uns ausprobieren.
Laurel and Hardy used a gramophone m Model T to listen to music while driving. In the movie "Busy Bodies" (1933) this worked wonderfully. But can it also work in reality?
Let's try it out.
But maybe it will work in the back seat.
The gramophone works fine when the car is standing and idling. It is also easy to hear with a medium loud needle.
Test summary: A gramophone is loud enough to listen to music in the Model T. With careful driving, a gramophone in the back seat works. However, there are many driving situations where the needle bounces on the record and you have to change the needle and rewind the spring of the gramophone after each record.
Maybe I'll take the gramophone with me at the next vintage car meeting. In everyday life, however, the Bluetooth speaker is used again.
Freitag, 1. Januar 2021
158. Tag - Gramophone Tuning
Donnerstag, 31. Dezember 2020
157. Tag - Bluetooth vs. Schellack/Shellac
Allerdings dauert es länger den Bluetooth Lautsprecher mit dem Smartphone zu verbinden, als das Model-T zu starten. Dafür entschädigt die moderne Technik dann mit einer Musikauswahl, die genau für das Model-T passen. Das ganze hört sich dann so an.
For New Year's Eve I have a very special blog. It's about the music while driving. I did not want to and could not do without it and always have a Bluetooth speaker on the seat and listen quite stylish music from the 10s and 20s.
However, it takes longer to connect the Bluetooth speaker to the smartphone than it does to start the Model-T. The modern technology then compensates for this with a music selection that fits the Model-T exactly. The whole thing then sounds like this.
Today I ask myself whether it would have been possible to listen to music while driving in 1916. That's why I'm now going to do the big comparison test "Bluetooth vs Shellac". After all, there were already shellac records and also transportable gramophones. I also remember a scene in a movie of Stan Laurel and Oliver Hardy, where they had a gramophone built into a Model-T. So let's try it out and see if it really works.
Here we have a mobile record player of the French brand Henry and the Victor record Paul Whiteman and his Orchestra "From Monday On" with Bing Crosby and the legendary cornet solo by Bix Beiderbecke from 1928.
In a direct comparison, the design of the gramophone emerges as the clear winner. It is discreet in a noble Bordeaux red when closed and turns into an elegant appearance when the lid is opened. The Megaboom Bluetooth speaker from Ultimate Ears comes in subtle black and remains discreet in appearance no matter what you do with it. The only enhancement to the Boom is a flashing LED.
The Henry turntable even has a feature that the Bluetooth speaker does not: You can adjust the playback speed.
Now comes the audio comparison. The record player is quieter than the Bluetooth speaker. The playback noise, the mechanical motor with the centrifugal governor and the scratching of the needle are also clearly audible. The modern technology can clearly win here. The digitized recording sounds better. Bix Beiderbecke's cornet shines above the orchestra and Min Leibrook's bass saxophone pushes the orchestra from the depths in front of it and saws the roof open.
Maybe a funnel gramophone can get more out of the recording. Let's try a Pathephone No4 funnel gramophone for comparison.
Yes, the large gramophone has significantly more sound volume.
But maybe with a different needle, you can get more sound out of the portable turntable. Tomorrow it continues.
Mittwoch, 30. Dezember 2020
156. Tag - Antriebswelle fetten / Grease Drive Shaft
Um den Ölverlust an der Getriebewelle zu stoppen, habe ich alles gesäubert und die Welle an den zwei Schmiernippel neu gefettet. Hierzu habe ich extra steifes Fett genommen. Vielleicht hat es eine dichtende Wirkung.
To stop the oil loss at the gear shaft, I cleaned everything and re-greased the shaft at the two grease nipples. For this I took extra stiff grease. Maybe it has a sealing effect.
I pressed a total of 3 fillings of the grease caps into each. Now I will pay special attention to this spot.
During maintenance work, I noticed that a nut on the left thrust strut had loosened. I tightened this before the footboards were mounted again.
Dienstag, 29. Dezember 2020
155. Tag - Facebook Gruppe Unterstützung / Facebook Group Support
Das Problem mit dem Ölverlust habe ich in der Facebook Gruppe Model T Ford Owners" gepostet. Es gab sehr viele Vorschläge wie man das Problem in den Griff bekommen kann. Hier eine Übersicht der Vorschläge. Sie unterteilen sich in 3 Gruppen:
1) Ölverlust akzeptieren
2) Fehler suchen
3) Herauslaufendes Öl auffangen
I posted the oil leak problem in the "Model T Ford Owners" Facebook group. There were a lot of suggestions how to get the problem under control. Here is an overview of the suggestions. They are divided into 3 groups:
1) Accept oil loss
2) Search for the error
3) Collect leaking oil
The popular saying is, when a model T don't drip oil the problems starts, as then it's out of oil.

Montag, 28. Dezember 2020
154. Tag - Schraubenfertigung / Crew Manufacturing
Heute muss ich noch schnell eine Zollschraube bauen, damit ich den Bremslichtschalter montieren kann. hierzu möchte ich eine Mutter an das Reststück der gekürzten Schraube schweißen. Ich muss mir mal dringend ein Sortiment Zollschrauben zulegen, damit ich sowas nicht mehr machen muss. Aber am Ende halte ich eine funktionierende Schraube in der Hand und kann den Bremslichtschalter montieren. Das Bremslicht funktioniert jetzt hervorragend.
Today I have to quickly build an inch screw so that I can mount the brake light switch. For this I want to weld a nut to the remaining piece of the shortened screw. I must get me times urgently an assortment inch screws, so that I do not have to do something like that. But in the end I hold a working screw in my hand and can mount the brake light switch. The brake light now works great.
Sonntag, 27. Dezember 2020
153. Tag - Bremslichtschalter / Stop Light Switch
Diesen Umbau habe ich schon lange geplant. Die alte Bastellösung wird ersetzt und das Model T bekommt jetzt einen neuen Bremslichtschalter. Der neue Schalter besteht aus einem Metallbügel und einem Druckschalter. Der Bügel wird quer über den Servicedeckel des Getriebes montiert und platziert den Schalter links neben die Achse des Bremshebels. Die Konstruktion nutzt den Umstand aus, dass sich die Bremshebelachse bei Betätigung der Bremse nach links verschiebt. Diese Bewegung spannt das Bremsband um die Bremstrommel. Diese Lösung ist wirklich gut, da sie keine lange Zugfeder benötig, die irgendwie an den Bremshebel befestigt werden muss. Das ist eine andere Lösung, die oft bei Oldtimer zur Anwendung kommt.
I have planned this conversion for a long time. The old tinker solution is replaced and the Model T now gets a new brake light switch. The new switch consists of a metal bracket and a pressure switch. The bracket is mounted across the transmission door and places the switch to the left of the axle of the brake lever. The design takes advantage of the fact that the brake lever axle moves to the left when the brake is applied. This movement tightens the brake band around the brake drum. This solution is really good because it doesn't require a long tension spring that somehow has to be attached to the brake lever. This is another solution that is often used on vintage cars.
Falls man einen gebogenen Servicedeckel hat muss man ihn herumdrehen, damit der Buckel des Deckels nicht nach außen, sondern in das Getriebe hinein ragt. Nur so liegt der Metallbügel dann flach auf und kann festgeschraubt werden.
However, there are two things to keep in mind.
Then you notice that the original screws of the transmission door are too short to tighten the metal bracket. It is a pity that two matching screws are not included. That would certainly increase customer satisfaction.
And again I have the problem to find a suitable inch screw. One I even found and must try tomorrow to make two screws from it.
Here comes the function test now. The design works right away.
Samstag, 26. Dezember 2020
152. Tag - Ölverlust / Oil Leckage
Es regnet seit Tagen und nasse Straßen zeigen einen Öl- oder Benzinverlust mit schönen schillernden Farben. So bin ich auf einen Ölverlust am Getriebeausgang aufmerksam geworden. Diesem Problem werde ich mich die nächsten Tagen widmen müssen. Vielleicht hat ja jemand einen Lösungsvorschlag.
It's been raining for days and wet roads show an oil or gasoline leak with beautiful iridescent colors. So I became aware of an oil loss at the gearbox. I will have to devote the next few days to this problem. Maybe someone has a solution suggestion.
Freitag, 25. Dezember 2020
151. Tag - Model T driving in smartphone mode
Wintertime is stupid! It's constantly dark, you need light on the car and there is always the fear that the batteries empty. Have I ever mentioned that my magneto does not work? So I recharge the battery after every ride. Since the cable from the charger goes forward to the outlet, I also trip over it at least once a day and rip the plug out of the outlet. That's just as annoying as a smartphone, which you also have to plug into the charger every chance you get. Hopefully, winter will soon be over again. Right now, the Corona rules are getting in the way of my original plan to re-install the original engine in December. I can't go to Werner in Mönchengladbach for a week to change the engine. Maybe I can do it in January. So long I still drive the Model-T in smartphone mode.
Donnerstag, 24. Dezember 2020
150. Tag - Klappernder Scheinwerfer / Rattling Headlight
Haben sie schon mal einen LKW Fahrer auf dem Rastplatz gesehen, der mit einem Hammer auf die Reifen klopft? Heute habe ich im Vorbeigehen kurz an das rechte Hinterrad getreten und - es rappelte vorn am Wagen. Uppps! Noch mal an den Reifen geklopft und wieder rappelt es vorn am Wagen. Nach dem ich den Fensterrahmen und den Kotflügel geprüft hatte, fand sich die Ursache im rechten Scheinwerfer. Das Scheinwerferglas rappelt im Scheinwerferring.
Have you ever seen a truck driver at the rest area who knocks on the tires with a hammer? Today, in passing, I briefly kicked the right rear wheel and - it rattled the front of the car. Oops! Another knock on the tire and again it rattles the front of the car. After checking the window frame and the fender, the cause was found in the right headlight. The headlight glass rattles in the headlight ring.
Actually, the spring washer behind the reflector should press it against the disk. This also works so far. The reflector is pressed all the way forward by the spring washer.
I then checked both headlight rims. The glasses are placed in the rims and fixed with bent-over sheet metal tabs. The lenses are relatively loose in the rims. But this is the same for both headlights.
In the end, I simply change the headlight rims from left to right and the rattling is gone.
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