Heute muss ich noch schnell eine Zollschraube bauen, damit ich den Bremslichtschalter montieren kann. hierzu möchte ich eine Mutter an das Reststück der gekürzten Schraube schweißen. Ich muss mir mal dringend ein Sortiment Zollschrauben zulegen, damit ich sowas nicht mehr machen muss. Aber am Ende halte ich eine funktionierende Schraube in der Hand und kann den Bremslichtschalter montieren. Das Bremslicht funktioniert jetzt hervorragend.
Today I have to quickly build an inch screw so that I can mount the brake light switch. For this I want to weld a nut to the remaining piece of the shortened screw. I must get me times urgently an assortment inch screws, so that I do not have to do something like that. But in the end I hold a working screw in my hand and can mount the brake light switch. The brake light now works great.
Montag, 28. Dezember 2020
154. Tag - Schraubenfertigung / Crew Manufacturing
Sonntag, 27. Dezember 2020
153. Tag - Bremslichtschalter / Stop Light Switch
Diesen Umbau habe ich schon lange geplant. Die alte Bastellösung wird ersetzt und das Model T bekommt jetzt einen neuen Bremslichtschalter. Der neue Schalter besteht aus einem Metallbügel und einem Druckschalter. Der Bügel wird quer über den Servicedeckel des Getriebes montiert und platziert den Schalter links neben die Achse des Bremshebels. Die Konstruktion nutzt den Umstand aus, dass sich die Bremshebelachse bei Betätigung der Bremse nach links verschiebt. Diese Bewegung spannt das Bremsband um die Bremstrommel. Diese Lösung ist wirklich gut, da sie keine lange Zugfeder benötig, die irgendwie an den Bremshebel befestigt werden muss. Das ist eine andere Lösung, die oft bei Oldtimer zur Anwendung kommt.
I have planned this conversion for a long time. The old tinker solution is replaced and the Model T now gets a new brake light switch. The new switch consists of a metal bracket and a pressure switch. The bracket is mounted across the transmission door and places the switch to the left of the axle of the brake lever. The design takes advantage of the fact that the brake lever axle moves to the left when the brake is applied. This movement tightens the brake band around the brake drum. This solution is really good because it doesn't require a long tension spring that somehow has to be attached to the brake lever. This is another solution that is often used on vintage cars.
Falls man einen gebogenen Servicedeckel hat muss man ihn herumdrehen, damit der Buckel des Deckels nicht nach außen, sondern in das Getriebe hinein ragt. Nur so liegt der Metallbügel dann flach auf und kann festgeschraubt werden.
However, there are two things to keep in mind.
Then you notice that the original screws of the transmission door are too short to tighten the metal bracket. It is a pity that two matching screws are not included. That would certainly increase customer satisfaction.
And again I have the problem to find a suitable inch screw. One I even found and must try tomorrow to make two screws from it.
Here comes the function test now. The design works right away.
Samstag, 26. Dezember 2020
152. Tag - Ölverlust / Oil Leckage
Es regnet seit Tagen und nasse Straßen zeigen einen Öl- oder Benzinverlust mit schönen schillernden Farben. So bin ich auf einen Ölverlust am Getriebeausgang aufmerksam geworden. Diesem Problem werde ich mich die nächsten Tagen widmen müssen. Vielleicht hat ja jemand einen Lösungsvorschlag.
It's been raining for days and wet roads show an oil or gasoline leak with beautiful iridescent colors. So I became aware of an oil loss at the gearbox. I will have to devote the next few days to this problem. Maybe someone has a solution suggestion.
Freitag, 25. Dezember 2020
151. Tag - Model T driving in smartphone mode
Wintertime is stupid! It's constantly dark, you need light on the car and there is always the fear that the batteries empty. Have I ever mentioned that my magneto does not work? So I recharge the battery after every ride. Since the cable from the charger goes forward to the outlet, I also trip over it at least once a day and rip the plug out of the outlet. That's just as annoying as a smartphone, which you also have to plug into the charger every chance you get. Hopefully, winter will soon be over again. Right now, the Corona rules are getting in the way of my original plan to re-install the original engine in December. I can't go to Werner in Mönchengladbach for a week to change the engine. Maybe I can do it in January. So long I still drive the Model-T in smartphone mode.
Donnerstag, 24. Dezember 2020
150. Tag - Klappernder Scheinwerfer / Rattling Headlight
Haben sie schon mal einen LKW Fahrer auf dem Rastplatz gesehen, der mit einem Hammer auf die Reifen klopft? Heute habe ich im Vorbeigehen kurz an das rechte Hinterrad getreten und - es rappelte vorn am Wagen. Uppps! Noch mal an den Reifen geklopft und wieder rappelt es vorn am Wagen. Nach dem ich den Fensterrahmen und den Kotflügel geprüft hatte, fand sich die Ursache im rechten Scheinwerfer. Das Scheinwerferglas rappelt im Scheinwerferring.
Have you ever seen a truck driver at the rest area who knocks on the tires with a hammer? Today, in passing, I briefly kicked the right rear wheel and - it rattled the front of the car. Oops! Another knock on the tire and again it rattles the front of the car. After checking the window frame and the fender, the cause was found in the right headlight. The headlight glass rattles in the headlight ring.
Actually, the spring washer behind the reflector should press it against the disk. This also works so far. The reflector is pressed all the way forward by the spring washer.
I then checked both headlight rims. The glasses are placed in the rims and fixed with bent-over sheet metal tabs. The lenses are relatively loose in the rims. But this is the same for both headlights.
In the end, I simply change the headlight rims from left to right and the rattling is gone.
Mittwoch, 23. Dezember 2020
149 Tag - Rainy T Day
24 Kilometer bei starkem Regen mit drei Personen und richtig guter Musik. Kann ein Tag besser laufen?24 kilometers in heavy rain with three people and really good music. Can a day go better?
The video of the ride "Rainy T-Day" is not special. This is just the small piece of the exciting video that didn't have a thick drop of water hanging in the middle of the lens. It's best not to watch it at all.
The video "The car that watches you" tells the story of a Model-T standing alone in the rain, watching the people who think they are watching it.
Wir waren mit 3 Personen unterwegs. Das bedeutet zweierlei: Erstens man hat mehr Spaß auf der Fahrt und zweitens hat man mehr Zeit für eine Fahrt. Der Wagen kommt nämlich viele Steigungen nicht mehr im schnellen Gang hoch, die man allein fahrend noch schafft. Aber alle Passagiere bleiben trocken, auch ohne Seitenfenster. Der Regen kommt nur bis zur Oberkante der Tür, nicht aber in den Innenraum.
So much for what the Model T experienced today. Now to what I experienced today.
However, the rain comes through the gap between the window frame and the body. But that only happens because the seal is simply missing here. And it's not much water and doesn't drip onto your knees like in other cars.
In the end, the car was wet as a poodle, but we were dry.
But now some bad news: The motor meter is not tight. I'm curious whether the rice grains do their job until tomorrow and absorb the moisture.
And another failure: The windshield wiper has become loose. The first thing that caught my eye was that the wiper kept moving into the field of vision. Otherwise, it always stayed on top of the window frame. In really heavy rain, however, it is also a little impractical. You can't operate it all the time. However, the window is rained on again after just a few seconds.
Arrived home, I notice again what the problem is. Directly on the first trip with the new wiper, the nut has loosened and has fallen through the then not yet completely existing car floor. For lack of nuts in inch size, I installed metric nuts. Of course, this does not work properly.
While searching through the box of old bolts, I then found a matching nut on the coolant hose clamp.
Now the wiper holds again at the top of the windshield frame.
But there is another problem with the wiper. It is not parallel to the windshield. Here you have to do something after all .....
Dienstag, 22. Dezember 2020
148. Tag - Sicherung / Fuse
Ich möchte das Model-T nicht mit modernen Bauteilen tunen, sondern den Wagen so fahren wie er 1916 konstruiert wurde. Wenn mir das nicht gefallen würde, könnte ich ja ein moderneres Auto fahren, z.B. ein Model A.
Es gibt nur wenige Ausnahmen. Da sind die für den heutigen Verkehr vorgeschriebenen Dinge, wie Blinker und Bremslicht und die 12 Volt Batterie, die gerade den kaputten Magneto ersetzt.
Und es gibt noch ein weiteres Bauteil, eine Sicherung. Ich möchte nicht, dass der Wagen irgendwann abbrennt. Da ich schon am fünften Tag einen Kabelbrand und am 141. Tag einen Kurzschluss mit Potential zum Kabelbrand hatte, denke ich dass eine Sicherung wirklich akzeptabel und notwendig ist.
Die 6 Volt Batterie habe ich mit einer normalen KFZ Sicherung abgesichert.
Die 12 Volt Batterie wollte ich mit einem Sicherungsautomaten absichern und habe einen speziellen 12 Volt Sicherungsautomaten aus China besorgt. Der hat 15€ gekostet und ist kaputt gegangen bevor ich ihn überhaupt eingebaut hatte.
Dann ist mir die Idee gekommen einen ganz normalen Sicherungsautomaten aus der Haustechnik zu verwenden. Der kostet nur 2,19€. Eine kurze Internetrecherche hat ergeben, dass diese Sicherungsautomaten tatsächlich mit 12 Volt Gleichstrom funktionieren. Eventuell ist die Lebensdauer aus technischen Gründen etwas geringer, aber ich will ja auch nicht jeden Tag einen Kabelbrand verhindern.
Ein solcher Sicherungsautomat ist eigentlich für die Montage auf einer Hutschiene gedacht, hat aber auch zwei Bohrungen und kann mit Schrauben an einer Fläche montiert werden. Man kann flexible Kabel bis 25 Quadratmillimeter am Sicherungsautomat anschließen. Der Sicherungsautomat ist gleichzeitig ein guter Hauptschalter.
I don't want to tune the Model-T with modern parts, but drive the car as it was designed in 1916. If I didn't like it, I could drive a more modern car, e.g. a Model A.
There are only a few exceptions. There are the things that are mandatory for today's traffic, like turn signals and brake lights, and the 12 volt battery that just replaced the broken magneto.
And there's another component, a fuse. I don't want the car to burn out at some point. Since I've already had a cable burn on the fifth day and a short circuit with potential for cable burn on the 141st day, I think a fuse is really acceptable and necessary.
I fused the 6 volt battery with a normal automotive fuse.
The 12 volt battery I wanted to protect with a circuit breaker and I got a special 12 volt circuit breaker from China. It cost 15€ and broke before I even installed it.
Then I had the idea to use a normal circuit breaker from the home automation. It costs only 2,19€. A short internet search showed that these circuit breakers actually work with 12 volts DC. Possibly the life span is somewhat smaller for technical reasons, but I do not want to prevent a cable fire each day.
Such a circuit breaker is actually designed to be mounted on a DIN rail, but it also has two holes and can be mounted on a surface with screws. You can connect flexible cables up to 25 square millimeters to the circuit breaker. The circuit breaker is also a good main switch.
Here is the obligatory function test. Works!
Montag, 21. Dezember 2020
147. Tag - Geräusche / Noises
Heute war ich auf Fehlersuche. Ich habe den Eindruck, dass der Motor beim Laufen klappert. Das hat sich ein wenig, aber nicht wirklich verbessert nachdem ich das Ventilspiel eingestellt habe. Das Klappern ist vor dem Kühler am besten zu hören. Darum habe ich vermutet, dass es vielleicht der Lüfter ist. Ich habe versucht das Geräusch im Video aufzunehmen.
Today I was troubleshooting. I have the impression that the engine rattles when running. This has improved a little, but not really after I adjusted the valve clearance. The rattling is best heard in front of the radiator. That's why I suspected it might be the fan. I tried to record the noise in the video.
I then removed the fan belt to rule out any noise from the fan.
Here now the engine run without fan. Unfortunately, the rattling is still present. So the fan is not the cause. I'm also not sure anymore if the engine didn't sound like this before.
By the way, sealing the spark plug with Teflon tape works. There is no more solvent splashing on the 2nd cylinder.
Sonntag, 20. Dezember 2020
146. Tag - Allein im Dorf / Allonge in the village
Heute habe ich die Ventile des 4. Zylinder eingestellt. Damit das Thema nicht auf zwei Blogs verteilt ist, habe ich es im 145. Tag zusammen gefasst.
Danach habe ich eine Probefahrt im Dunkeln durch das Dorf unternommen. Das hat viel Spaß gemacht, war aber auch ein wenig surreal. Es gab keine Leute auf der Straße und lange Zeit auch keine Autos. Ich fuhr in einem 104 Jahre alten Auto und es fühlte sich an, als wäre alles eine Kulisse. Eine Kulisse des Jahres 2020, in dem die ganze Welt stehen geblieben zu sein schien. Das hatte einen besonderen Reiz.
Today I adjusted the valves of the 4th cylinder. So that the topic is not spread over two blogs, I summarized it in the 145th day.
After that, I took a test drive in the dark in the village. It was a lot of fun, but also a little surreal. There were no people on the road and no cars for a long time. I was driving in a 104 year old car and it felt like everything was a backdrop. A backdrop of the year 2020, where the whole world seemed to have stopped. That had a special charm.
Samstag, 19. Dezember 2020
145. Tag - Ventile einstellen / Adjusting Valve
Am 118. Tag hatte ich die Ventile des ersten und zweiten Zylinders eingestellt. Die Ventile des dritten und vierten Zylinders hast ich aufgeschoben um erst neue Dichtungen und neues Silikon zu besorgen. Heute werde ich die restlichen Ventile einstellen.
Die Ventildeckel befinden sich hinter dem Ansaugkrümmer. Hinter dem linken Deckel befinden sich die Ventile des dritten und vierten Zylinders. Um diesen zu öffnen, muss man erst ein wenig Platz schaffen. Das ist aber hier keine großer Aufwand.
On the 118th day, I had adjusted the valves of the first and second cylinders. The valves of the third and fourth cylinder I have postponed to get new seals and new silicone. Today I will adjust the remaining valves.
valve covers are located behind the intake manifold. Behind the left cover are the valves of the third and fourth cylinder. To open this one, you have to make a little space first. But that is not a big effort here.
First, the control rod for the mixture adjustment of the carburetor is pulled away upwards.
Then remove the sheet metal pipe for the carburetor air preheating.
After that, it is very easy to get to the central screw plug of the valve cover.
I'll start with the 4th cylinder. There is some work to be done here. The exhaust valve has a clearance of 1.15mm, the intake valve 0.9mm. The valve clearance should be between 0.4 and 0.8mm. Maybe that is the cause of the engine chatter.
Next day: First I made myself two wrenches with which I can adjust the valves. I ground the wrenches thinner with the angle grinder and filed the jaw width from 9mm to 5/16'' (9.5mm).
The cover on the third and fourth cylinders came off much better. I was able to use the gasket again.
The valves were equipped with adjustable valve lifters. This is not original, but very helpful. There are two variants of the adjustable valves. A screw with lock nut and a screw without lock nut. The screw without lock nut has such a heavy thread that the lock nut is not necessary. Werner has installed both versions for me. I must ask him on occasion whether he has allowed himself a joke here. But it doesn't matter, so we can compare both variants directly here. In the following picture I marked the adjusting screws with green arrows, the lock nut with blue arrows and the tappets with yellow arrows.
When installing the spark plugs, I sealed the second spark plug with Teflon tape.
During the test run, the engine sounded better than before the valves were adjusted. Also, the engine now feels like it has better power. I was able to drive the car up hills in fast gear now where it had problems before. However, there is still the rattling from the engine. It is especially loud when standing in front of the radiator. I now suspect the fan. I will check that out tomorrow.
Freitag, 18. Dezember 2020
144. Tag - Qualmender Motor / Smoking Engine
Als ich heute das Garagentor öffnete und das Model-T mit laufenden Motor in der Einfahrt stand bin ich etwas erschrocken. Der Auspuff qualmte stark.
When I opened the garage door today and the Model-T was standing in the driveway with the engine running, I was a bit startled. The exhaust smoked strongly.
Ich habe ja schon von dem zweiten Zylinder berichtet, der durch starke Verschmutzung und verölter Zündkerze aufgefallen ist. Ich habe deswegen die Zündkerzen durch neue ausgetauscht und werde das jetzt kontrollieren. Die Zündkerzenmulde des zweiten Zylinders ist auch mit der neuen Championkerze verölt.
I have already reported about the second cylinder, which was noticed due to heavy contamination and oily spark plugs. I have therefore replaced the spark plugs with new ones and will now check this. The spark plug well of the second cylinder is also oily with the new champion plug.
You can see the difference between the second and first cylinder.
Man sieht es auch an den Zündkerzen. Das Gewinde der zweiten Zündkerze ist verölet, die erste Zündkerze ist trocken. Man hat mir erzählt, dass beim Model-T die Zündkerzengewinde nicht unbedingt dicht sind. Man kann das mit Teflonband abdichten.
You can also see it on the spark plugs. The thread of the second spark plug is oily, the first spark plug is dry. I was told that on the Model-T, the spark plug threads are not necessarily tight. You can seal that with Teflon tape.
However, it's not so much the oil in the spark plug well that's the problem, but rather that there's so much oil in the cylinder in the first place. Perhaps a piston ring is broken or there is damage in the cylinder. That would also explain the heavy smoke I'm seeing in places.
This is now already the second reason to open the engine besides the broken magneto.
Donnerstag, 17. Dezember 2020
143. Tag - Bremsentest / Brake Test
Die gestern eingebauten neuen Bremsbacken möchte ich heute testen. Nachdem die Verschleißhülse auf dem Bremsnocken auf der rechten Seite entfernt sind, bremsen beide Räder im aufgebockten Wagen ungefähr gleich früh. Allerdings rubbelt es im linken Rad. Darum nehme ich das Rad noch mal ab und schleife die die Bremstrommel nochmal mit Schleifpapier aus.
I would like to test the new brake shoes installed yesterday today. After removing the brake camshaft sleeve on the right side, both wheels brake about the same time when the car is jacked up. However, there is rubbing in the left wheel. Therefore, I take the wheel off again and grind the brake drum again with sandpaper.
After grinding, you can still see clear traces of running-in, but the rubbing during braking did not occur afterwards.
Kann man den Wagen auch aus der Fahrt mit der Feststellbremse abbremsen? Der folgende Test soll es zeigen.
I did not have to readjust the brake setting. The handbrake lever disengages the fast gear at half position and brakes when the lever is pulled all the way back. Unlike the original brake shoes, it now takes more force to apply the lever. This difference is due to the larger diameter of the new brake shoes. However, the braking force has also become much stronger. The car now stands securely on hills and does not roll away.
The braking effect is so strong that the wheels lock quickly. However, locking rear wheels cause the car to swerve. That's why the braking force on modern cars is 70-80% on the front axle and only 20-30% on the rear axle to prevent the rear axle from locking and to keep the car on track. Since the Model-T uses both the transmission brake and the parking brake to act on therear wheels, it is important that they are well controlled. With the parking brake, you have to practice this first.
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